TÉMA Kouření

Kouření a vitamíny

Pokud jste silnější kuřák, pak vaše tělo potřebuje zvýšený přísun vitamínů. Organismus kuřáků je mnohem více oslaben než u nekuřáků, a je proto třeba více dbát o své tělo a alespoň částečně jej chránit před nepříznivými vlivy tabáku řadou vitamínů a stopových prvků, které fungují jako antioxidanty a částečně pomáhají zmírnit škodlivé účinky tabákového kouře.

Nejdůležitějším vitamínem, který by měl kuřák do svého jídelníčku zařadit, je vitamín C, který je v těle kouřením značně vyčerpán. Nedostatek vitaminu C se podílí na snížení pevnosti cév a vlásečnic a také zvyšuje krvácivost. Snižuje také tvorbu kolagenu, což způsobuje vyšší výskyt vrásek. Kromě toho je velmi důležitým antioxidantem.

Větší množství vitaminu C můžete získat zvláště z některých druhů ovoce a zeleniny, jakými jsou například: šípek, brambory, citrón, kiwi, rakytník, pomeranč, grapefruit, papája, brokolice, jahody, černý rybíz, špenát, rajčata, pórek, okurky, brusinky nebo zelí.

Vhodné potravinové doplňky pro kuřáky

  • trojnásobné množství vitaminu C, než jaké potřebuje nekuřák (až 1500 mg/den)
  • vitamín E (až 10-20 mg/den)
  • selen, mangan, zinek
  • kyselina pantotenová (až 10-20 mg/den)
  • výtažky z jinanu dvoulaločného (Gingko biloba), který ovlivňuje funkci cév
  • hodně ovoce a zeleniny – zvláště listová zelenina
  • ořechy

Kromě dostatku vitaminů je třeba také dbát na obecnou prevenci nádorových onemocnění. Zde je několik tipů, které platí všeobecně pro dobré zdraví, pro kuřáky jsou zvlášť důležité:

  1. Cvičte a choďte často na čerstvý vzduch
  2. Hodně pijte
  3. Zmírněte stres
  4. Jezte více ovoce a zeleniny
  5. Dbejte na své zdraví, choďte na preventivní prohlídky k lékaři
Kouření a vitamíny patří do témat
  • a co takhle přestat hulit? Roman 11.09.2015 15:03:13

    Co přestat kouřit? Pár týdnu Vás bude bolet hlava, ale stojí to za kvalitu života nekuřáka. Je to asi pět let, co už nekouřím a 4 roky jsem nemusel k doktorovi, s výjimkou zubaře :)

  • kao 08.01.2012 18:53:06

    nakolik doporučené dávky vitamínů pomohou kuřákům, je hodně diskutabilní. Ale denní dávka 1500 mg vitamínu C spolehlivě ledviny přivede k ledvinovým kamenům, delší dobu konzumovaná dávka 400 mg vitamínu E bude mít mnohem horší dopad na stěny cév než kouření do 10 cigaret denně a pokud někdo zkusí zkonzumovat 1000 mg kyseliny pantotenové, ať si raději nechá volnou cestu a otevřené dveře na záchodek. Spolehlivě to zabere.

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Kouření patří do témat

Adresář

Diskuze na téma Kouření

  • pet-tweety 14.04.2012 16:04 cholesterol

    Na zvyseny cholesteroldoporucuji predevsim jistzdrava, netucna, nesmazenajidla, pohyb, zadne…

  • 06.12.2014 19:12 sex

    zdravim chci se zeptat je to normalni kdyz pri koureni si hraju se zaludem tak mi rika ze ho to…

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku